Siirry kohtaan:
KEITÄ OLEMME? | MITÄ VOIT ODOTTAA? | MITÄ ON REFORMOITU BAPTISMI?
Keitä olemme?
Jyväskylän Reformoitu Baptistiseurakunta on Jyväskylään vuonna 2018 perustettu paikallisseurakunta, joka edustaa historiallista, tunnustuksellista, Kristus-keskeistä ja raamattu-uskollista kristinuskoa.
Kokoonnumme säännöllisesti viikosta toiseen virvoittumaan yhteiseen jumalanpalvelukseen ylistämään Jumalaa Raamatun lukemisen, saarnan, laulujen, Herran aterian nauttimisen ja toinen toistemme kohtaamisen kautta. Julistamme Jumalan sanaa, tutkimme ja saarnaamme Raamatun kirjoja systemaattisesti jae-jakeelta ja luotamme, että Herra viisaudessaan ja Pyhän Henkensä kautta käyttää koko hyvää neuvoaan oman kansan kasvattamiseen armossa ja totuudessa.
Kokoonnumme säännöllisesti myös arkisin Raamattupiireissä ja muilla tavoin ja pyrimme rohkaisemaan toisiamme ahkerasti tutkimaan Kirjoituksia, kasvamaan Kristuksen tuntemisessa ja opetuslapseudessa, kuin myös Jeesuksen lähetyskäskyn iloisessa noudattamisessa. Koska Jeesus Kristus on maailmankaikkeuden Herra, on jokaisen ihmisen velvollisuus notkistaa polvensa hänelle jokaisella elämän osa-alueella. Tahdommekin auttaa jäseniämme heijastamaan Jumalan kirkkautta sekä kotona, työpaikalla että ystävyyssuhteissa. Olipa kristitty tekemisissä sitten kulttuurin, taiteen, musiikin tai politiikan kanssa, Kristuksen Herruuden tulisi hallita hänen ajatuksiaan, sanojaan, tekojaan ja päätöksiään (Ps. 110:1). Kristuksen ruumiissa tapahtuvalla jäsenten välisellä keskinäisellä opetuslapseutuksella, huolenpidolla, hioutumisella ja rakentumisella onkin keskeinen osa paikallisseurakunnan elämässä. Raamattupiirit, miesten- ja naistenpiirit ja yhteiset evankelioimistapahtumat, kuin myös leirit ja konferenssit ovatkin oivallisia mahdollisuuksia kokea ja harjoittaa kristittyjen välistä rakkautta ja kasvaa evankeliumin totuuksien kommunikoinnissa ja rukouksessa.
Seurakuntana tahdomme kirkastaa Raamatun Jumalaa myös evankelioimalla ja todistamalla hänestä rohkeasti tämän maailman edessä osoittamalla synnin karmeuden ja todellisuuden Jumalan lain kautta, kuin myös loistokkaan armon ja syntien anteeksiannon Kristuksen elämässä, kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Tahdomme myös ottaa vakavasti Juudaan kirjeen kutsun ryhtyä taisteluun sen uskon puolesta, joka pyhille on kerta kaikkiaan annettu ja kumota kaikki järjen päätelmät, jotka meidän aikanamme nostetaan Kristuksen tuntemista vastaan.
Seurakuntamme kuuluu vuonna 2022 perustettuun Suomen Reformoitujen Baptistiseurakuntien Yhdyskuntaan (SRBY) ja pyrkii harjoittamaan iloista yhteyttä myös muiden paikallisten Kristukselle uskollisten seurakuntien kanssa.
Mitä voit odottaa?
Seurakuntamme jumalanpalveluksen sisältö (laulut, raamatunluku, rukous, saarnaaminen ja Herran ateria) ja rakenne (liturgia) heijastavat evankeliumia:
- Kutsu ylistykseen
- Yhteinen synnintunnustus
- Julistus Kristuksen täytetystä työstä
- Raamatunluku Vanhasta ja Uudesta liitosta
- Yhteinen ylistys psalmein ja hengellisin lauluin
- Yhteinen rukous
- Sanaa selittävää saarna Kristuksen työn valossa
- Herran ateria
- Loppusiunaus ja lähettäminen
Seurakunnan jumalanpalvelus kestää yleensä noin 2 tuntia, jonka jälkeen kaikki ovat tervetulleita jäämään yhteiselle kahvi- ja yhteyshetkelle.
Mitä on reformoitu baptismi?
Perinteinen kristillinen usko
Edustamme perinteistä, katolista, uskonpuhdistukseen sitoutunutta (protestanttista) kristillistä uskoa. Uskomme kohde on kolmiyhteinen Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jumala on ilmoittanut itsensä luomakunnassa yleisesti, mutta erityisesti ja pelastavalla tavalla Raamatussa, joka on Pyhän Hengen henkäyttämä virheetön ilmoitus Jumalan kansan kasvatukseksi vanhurskaudessa.
Alussa Jumala loi omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi, ja antoi ihmiselle käskyn lisääntyä ja hallita koko luomakuntaa Jumalan kunniaksi. Aadam kuitenkin lankesi syntiin ja ihmiskunnan edustajana syöksi itsensä ja kaikki jälkeläisensä synnin turmioon ja syyllisyyteen. Jumala oli kuitenkin nähnyt hyväksi jo ennen maailman luomista, että juuri syntiinlankeemuksen kautta hän tulisi kirkastamaan armonsa kirkkauden ihmiskunnan pelastajana. Tämä pelastus luvattiinkin heti lankeemuksen jälkeen, esitettiin Vanhan testamentin aikana monenlaisten varjokuvien, henkilöiden, seremonioiden ja tapahtumien kautta ja saatettiin lopullisesti ilmi Jeesuksen Kristuksen persoonassa.
Ajan täyttyessä, Jumalan iankaikkinen Poika luopui siitä kirkkaudesta, joka hänellä oli Isän rinnalla jo ennen maailman luomista, tuli lihaksi ja otti itselleen ihmisluonnon, kuitenkaan kadottamatta tai muuttamatta jumaluuttaan. Pyhän Hengen vaikutuksesta, Jeesus sikisi neitsyt Mariasta ja syntyi Israelin kansalle luvattuna pelastajana ja iankaikkisena daavidilaisena messiaskuninkaana, Kristuksena. Jeesus vaelsi Pyhän Hengen voimassa uutena Aadamina ilmoittaen profeetallisesti Jumalan tahdon, täyttäen Jumalan lain ja noudattaen kuuliaisesti Isän tahtoa aina ristinkuolemaan saakka. Ristillä Jeesus antoi henkensä uhrina Isänsä käsiin ja toimitti Jumalan kansan ylipappina syntien sovituksen. Jeesus kuoli ja haudattiin, mutta kolmantena päivänä nousi kuolleista täyttäen Kirjoitukset. Isä asetti Jeesuksen Jumalan Pojaksi voimassa korottamalla hänet ylös taivaisiin, takaisin siihen kirkkauteen, josta hän oli tullut, hallitsijaksi oikealle puolelleen, kunnes kaikki hänen vihollisensa on asetettu hänen jalkojensa alle.
Jeesus on tulossa maailmaan takaisin eräänä päivänä nostaakseen kaikki haudoistaan ja tuomitsemaan elävät ja kuolleet. Ne, jotka ovat kääntyneet epäjumalistaan ja laittaneet toivonsa Kristukseen saavat kohdata Jumalan rakkauden ja armon ja perivät iankaikkisen elämän. Ne jotka kuolemaansa saakka turvasivat epäjumaliinsa kohtaavat sen sijaan Jumalan vihan ja perivät iankaikkisen, oikeudenmukaisen rangaistuksen. Lopulta koko luomakunta tullaan uudistamaan Jumalan lasten vapauteen kukoistamaan ja heijastamaan Jumalan kirkkautta ja tuntemista.
Protestanttinen usko
Edustamme protestanttista kristillisyyttä, jonka tunnusomaisina piirteinä voidaan pitää viittä Solaa: Sola Scriptura, Sola Fide, Sola Gratia, Solus Christus ja Soli Deo Gloria.
Sola Scriptura tarkoittaa, että Jumalan ilmoitettu sana, pyhä Raamattu, on uskomme ja elämämme ylin auktoriteetti. Kaikissa oppikysymyksissä ja käytännön asioihin liittyen meidän tulee ensisijaisesti vedota siihen, mitä Raamattu sanoo ja pyrkiä ojentautumaan sen mukaisesti, koska juuri siellä Jumala on ilmoittanut tahtonsa. Uskonpuhdistus eli reformaatio onkin pitkälti paluuta takaisin Kirjoituksiin.
Sola Fide tarkoittaa, että pelastumme yksin uskon kautta. Ihminen julistetaan Jumalan edessä vanhurskaaksi yksin uskon kautta, koska yksin usko on se Jumalan armolahja, joka ilman omia ansioitamme katsoo poispäin itsestämme ja omatekoisesta vanhurskaudestamme ja kohdistaa luottamuksemme Herramme ja pelastajaamme, Jeesukseen Kristukseen ja siihen Jumalan vanhurskauteen, joka on hänessä. Usko onkin kuin tyhjä käsi, joka vastaanottaa Kristuksen.
Solus Christus tarkoittaa, että pelastumme yksin Jeesuksen Kristuksen kautta. Pelastuksemme on olennaisesti sidoksissa Jeesuksen Kristuksen saavutettuun ansioon ja syntien sovitukseen puolestamme, kuin myös siihen, että Kristus edelleen rukoilee ja toimittaa ylipapillista välimiehen roolia Isän edessä oman kansansa puolesta. Voimme lähestyä Jumalaa ainoastaan Kristuksen kautta, ei kenenkään muun ihmisen tai henkiolennon.
Sola Gratia tarkoittaa, että pelastuksemme on yksin Jumalan armosta. Emme pelastu, koska olemme riittävän hyviä ihmisiä tai olemme suorittaneet erinomaisia töitä, vaan koska Jumala on hyvä ja armollinen ja on nähnyt hyväksi pelastaa kurjia syntisiä, jotka ovat ansainneet ainoastaan kadotuksen. Pelastuksemme kirkastaakin etenkin Jumalan armoa ja kasvattaa meitä vaeltamaan nöyryydessä Jumalan edessä.
Soli Deo Gloria tarkoittaa, että pelastuksemme perimmäisin tarkoitus on Jumalan kunnian ja kirkkauden esillepano luomakunnassa. Jumala tekeekin lopulta kaiken oman kunniansa vuoksi. Myös ihmiselämän perimmäinen tarkoitus löytyy siitä, että elämme elämämme Jumalan kunniaksi ja nautimme Hänestä iankaikkisesti kaiken täydellisyyden, kauneuden ja hyvyyden lähteenä.
Reformoitu usko
Tunnustuksellinen Reformoitu usko on 1500–1600 luvun protestanttisuuden siemenen kypsä hedelmä. Siinä korostuu etenkin Jumalan kaikkivaltius koko luomakuntansa hyvänä hallitsijana ja kaitsijana, niin että kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu lopulta Jumalan salaisen, ennalta päätetyn ja hyvän tahdon mielisuosion mukaisesti palvellen Jumalan hyviä tarkoitusperiä Hänen oman kunniansa esille tuomisessa. Reformoitu uskonymmärrys painottaa myös sitä, että Jumala on suvereeni ihmisen pelastuksessa. Pelastus ei ole Jumalan ja ihmisen yhteistyön tulos, vaan kolmiyhteisen Jumalan yksipuolinen ja harmoninen työ: Ennen maailman luomista Isä valitsee ihmisiä olemaan pyhiä ja nuhteettomia Hänen edessään, Poika vaeltaa täydellisen elämän ja antaa henkensä heidän syntiensä edestä ja Pyhä Henki soveltaa heille Kristuksen sovituksen ansiot.
Reformoitu uskonymmärrys on painottanut myös kokonaisvaltaista Raamatun tekstien näkemistä liitollisesta näkökulmasta. Protestanttiset ovat perinteisesti, Martti Lutherin jalanjäljissä erottaneet lain ja evankeliumin kahtena erillisenä ja toistensa kanssa vastakkain olevana oppina, joiden mukaan ihminen voi saavuttaa iankaikkisen elämän. Laki lupaa elämän, kun se täytetään täydellisesti. Kun taas Eevankeliumi taas lupaa elämän, kun uskomme Kristukseen. Lisäksi on puhuttu historiallisesti Vanhasta testamentista lain aikana ja Uudesta testamentista evankeliumin aikana, jotka historiallisina aikakausina korostavat erityisesti joko lakia tai evankeliumia. Reformoidut teologit korvasivat tämän oppi-terminologian alkaen puhua samoista asioista enemmänkin liitto-terminologialla. Näin reformoidussa teologiassa muotoutui kaksi teologista käsitettä: tekojen liitto, joka lupaa elämän perustuen kuuliaisuuden ehtoon, ja armonliitto, joka lupaa elämän perustuen uskoon, joka kohdistuu Kristukseen. Reformoitujen kesken käydään aktiivista keskustelua siitä, kuinka näiden teologisten liittojen suhde tulisi ymmärtää Raamatussa esiintyvien historiallisten liittojen välillä.
Reformoitua liikettä on usein myös kutsuttu kalvinismiksi Genevelaisen uskonpuhdistaja Jean Calvinin (1509–1564) nimen mukaisesti. Kalvinismilla viitataan yleisesti etenkin reformoituun pelastuskäsitykseen, joka myöhemmin pelkistettiin viiteen oppiin (englanniksi akronyymi TULIP). Nämä Jumalan kaikkivaltiutta pelastuksessa korostavat armonopit esitettiin alunperin hollannin kirkolliskokouksessa Dodrechtissa 1619 puolustuspuheena reformoitua ajattelua haastaneisiin opinkohtiin.
1.
Täydellinen turmeltuneisuus (Total Depravity) tarkoittaa, että syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen on kokonaisvaltaisesti langennut, niin että sekä hänen mielensä, tahtonsa että ruumiinsa ovat synnin kahleissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ihminen olisi niin paha, kuin voisi olla. Turmeltuneisuus kuitenkin tekee ihmisestä kyvyttömän ja haluttoman lähestymään Jumalaa. Synnin vuoksi hän ei tahdo sitä, mikä on oikeaa, totta ja hyvää, vaan mieltyy luonnostaan epäjumalanpalvelukseen. Niin kauan kuin ihmisellä on tämä lihan mieli, hän ei voi miellyttää Jumalaa ja tarvitsee vapautusta synnin orjuudesta.
2.
Ehdoton armovalinta (Unconditional election) tarkoittaa, että ilman mitään ennaltanähtyä ihmisansiota Jumala on jo ennen maailman perustamista valinnut ihmisiä pelastukseen oman armonsa kirkkaudeksi. Kun siis kysytään: minkä ehdon ihmisen tulee täyttää, että Jumala valitsee pelastaa hänet, vastaus on – ei minkään, vaan Jumala valitsee armahtaa ihmisen yksin oman hyvän mielisuosionsa perusteella.
3.
Vaikuttava sovitus (Limited atonement) tarkoittaa, että Kristuksen sovitustyö ristillä ei jää ainoastaan teoreettiseksi pelastuksen mahdollistajaksi, vaan saa aikaan iankaikkisen lunastuksen kaikille, jotka Isä on päättänyt antaa Pojalle maailmasta. Jeesuksen sovitus on siis vaikuttava ja tehokas, eikä mene hukkaan. Kuten Jeesus sanoo, hän on Hyvä Paimen, joka antaa Henkensä lampaiden edestä, eikä yksikään hänen lampaistaan joudu hukkaan.
4.
Vastustamaton armo (Irresistible grace) tarkoittaa, että kun Isä Jumala säätämänään ajan hetkenä päättää evankeliumin Sanan ja Pyhän Hengen voimalla vetää ihmisen pelastukseen ja Poikansa luo, niin se tapahtuu vastustamattomalla tavalla. Kuitenkin ihminen tulee Kristuksen luo täysin vapaasti ja halukkaasti, koska tämän vetämisen kautta Jumalan Henki on myös uudestisynnyttänyt hänet ja antanut hänelle uuden sydämen ja mielen, joka tahtoo uskoa ja seurata Jumalan tahtoa.
5.
Pyhien kestävyys (Perseverance of the saints) tarkoittaa, että koska pelastus on kokonaisuudessaan Jumalan työtä, niin on myös pelastuksessa pysyminen. Vaikka uudestisyntynyt, uuden liiton kansalainen ja Jumalan lapsi saattaa langeta vakaviin synteihin, on kuitenkin mahdotonta lopullisesti langeta pois Kristuksesta, koska Jumala on kykenevä varjelemaan omansa ja vetämään ihmisen jälleen parannukseen. Ne, jotka lopullisesti menevät pois Kristuksen luota osoittavat, että he eivät koskaan todella kuuluneet häneen.
Baptisti
Ymmärrämme Raamatun opettavan, että kristillinen kaste on ulkoinen merkki siitä sisäisestä todellisuudesta, että uskova on Pyhässä Hengessä liitetty Jeesukseen Kristukseen. Veteen upotus ja sieltä nostaminen konkretisoi sitä, että uskova on kuollut, haudattu ja ylösnoussut Jeesuksessa Kristuksessa. Vesikastetta tulee edeltää katumus synneistä ja henkilön julkinen tunnustus uskostaan ja Jeesuksen Kristuksen Herruudesta. Emme voi nähdä toistemme sydämiin tietääksemme, kuka on todella uudesti syntynyt, mutta Raamattu ohjeistaa kastamaan ihmisiä heidän henkilökohtaisen uskontunnustuksensa perusteella.